Been a while - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Patrick Leenstra - WaarBenJij.nu Been a while - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Patrick Leenstra - WaarBenJij.nu

Been a while

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Patrick

25 Juli 2008 | Peru, Puerto Maldonado

hallo lieve luitjes!! Zijn vandaag in Puerto Maldonado aangekomen na de Salkantay-trek te hebben gedaan en natuurlijk naar machu Picchu te zijn geweest. (1 wereldwonder gehad, 6 te gaan ;) )
Maar om bij het begin te beginnen.. Sas heeft dus nierstenen :( Weet niet of k al zoiets in m´n vorige bericht had gezet.. maar ze heeft een volle dag in een kliniek gelegen. daar lag ze aan de antibiotica, en is op een gegeven moment naar een ziekenhu9is gebracht voor een scan. daar kwamen ze er achter. Oh en mem, weet niet waar je het vandaan haalt, maar bn kiplekker en zo gezond als een vis. Dat is meteen zo ongeveer het dieet waar ze sas aan gezet hebben, zolang het maar niet te vet is. Geen vlees (maar dus wel kip), koffie, vitamine C, olie of vet en weet ik wat nog meer. Waardoor wij ons natuurlijk vet zorgen maakten of we de Salkantay trek wel konden doen, ga haar natuurlijk niet achter me aan slepen op wat zogezegd een ontzettend zware tocht zou aan worden. Maar gelukkig, zolang ze maar plechtig beloofde 3 tot 4 liter water per dag te drinken mocht ze van Dokter Willy Champi (ik verzin het niet) gaan. Dat was de dag voor we moesten vertrekken.,..
Die tocht was uiteindelijk helemaal niet zo zwaar, ik heb de 2e dag mn enkel nog verzwikt terwijl ik een berg afrende en kon (gelukkig) gewoon door. Bergen afrennen is btw ontzettend cool en was de (lichte) verzwikking meer dan waard. De groep waarmee we rondtrokken bestond uit een vervelende gids, 7 vrouwen en moi. Gevolg: de een had nog wel een of ander verkoelend middel, de ander wou mn voet wel inbinden, ik leefde als god in Peru ;) Op de derde dag was het rondtrekken btw al een beetje gedaan, zijn we gaan ronddobberen in een thermal bad tot onze huid een 2x zo grote oppervlakte had. ´s Avonds lekker wat drinken aan een kampvuur, erg gezellig was het wel. Over de vervelende gids zal ik alleen zeggen dat hij ons op dag 4 plots in de steek liet. Wij staan ergens plaatjes te schieten van een waterval die out of nowhere uit een rots komt waar we even daarna overheen moeten lopen, klimmen weer een stukkie naar boven en horen van een groep die pauze houdt langs de kant van de weg dat onze gids zomaar in een bus is gesprongen...eikel! Enfin, na een of twee uur lopen komen we hem gelukkig weer tegen, maar hij had het flink verbruikt. Leukste voor mij was waarschijnlijk die middag, 2 uur in een flink tempo gewandeld naar Aquas Calientes omdat een van de vrouwen uit onze groep een treinkaartje moest omruilen en niet alleen met die creep van een gids wilde lopen in the middle of nowhere. De rest bleef ondertussen op een trein wachten.
In Aquas Calientes heb ik Kucho opgezocht, de goede kennis van Cathy en hem het cadeautje gegeven. Was ontzettend gezellig, hebben gezellig een bakkie cocathee gedronken. Toen we vertelden dat we de volgende dag Wayna Picchu (een berg bij machu picchu) wilden beklimmen vroeg hij of we wel een zak cocabladeren bij ons hadden. Nee dus, tot nu toe alleen maar cocathee gedronken. Komt ie me toch met een zak aanzetten, niet te zuinig. Kregen er uiteraard meteen wat om te proberen, en of dat niet eer genoeg was haalde hij er ook nog een voorraadje in een doek gewikkelde A-kwaliteit bladeren bij die hij normaal alleen voor ceremonies gebruikt. Yep, Sas en ik hadden het gemaakt :p Uiteindelijk adviseerde hij ons om Machu Picchu (de berg, niet de stad die we sowieso gingen bekijken) te beklimmen i.p.v. Wayna Picchu, waar je voor moet betalen als je tenminste 1 van de gelukkige 400 bent die er per dag op mogen.
De 5e en laatste dag was wel leuk, eerst machu picchu dus bezoeken, gelukkig niet meer onder leiding van onze eigen gids, die ging de helft van de groep in het spaans rondleiden. En hoewel we ondertussen redelijk wat spaanse woorden en zinnen hebben opgedaan moeten we ons wat dat betreft niet te ver buiten restaurants e.d. wagen. Wij kregen een andere gids, maar de rondleiding die we kregen duurde niet zo lang omdat hij op een gegeven moment naar z´n eigen groep moest. Geen probleem voor ons, konden we toch ons eigen gangetje ng een beetje gaan daar. En daarna proberen de Machu Picchu berg te beklimmen, eerst nog fout gelopen waardoor we bij de zonnepoort kwamen. Niet getreurd, ook mooie uitzichten, maar daardoor wel flink wat energie gebruikt. Halverwege Machu Picchu zag Sas het niet meer zitten en zei dat ik alleen verder moest gaan. Ging snel omhoog, op het laatste half uur ofzo na, toen was het ontzettend zwaar. Vooral ingehaald worden alsof je stil staat werkt erg demotiverend (moet ik zelf volgende keer toch ff om denken als ik mensen inhaal) maar heb uiteindelijk toch de top gehaald. Niet het hoogste punt van deze vakantie (dat was tot nu toe 4600 m. op dag 2 van de trek) maar wel de eerste bergtop die ik beklim. Zou jullie graag een paar foto´s of zelfs een kort video´tje laten zien, maar die gvd$%&=?¿Ç waarbenjij.nu upload werkt weer eens niet. Toch es iemand aanklagen als ik weer terug ben.
Terug in Cusco toch maar es voor het eerst een massage genomen (op aanraden van Sas) en ´s avonds (en de volgende middag) de masseuse uit eten genomen... tja what can I say... :))
Gister op een bus gestapt waar we door allemaal locals werden aangestaard alsof we de eerste blanken waren die de nieuwe wereld betraden, leverde flink wat hilarische situaties op. Na zo´n 19 uur (and change) zijn we hier in Puerto Maldonado aangekomen waar ze, zo is ons nu al bekend, vooral erg goed zijn in lekker eten verkopen :))) my kindof place dus :p
Ze vragen hier echter een belachelijke 2 sol per uur (ja 50 cent, belachelijk niet? ;) ) voor internet dus we breien er maar weer es een eind aan, nog ff een paar reacties op reacties:
kan in dit cafe niet op hyves komen, dus nyns nieuwe schoenen bekijken doe ik later ff, but grats Nyn! Als het die zijn die ik denk (kleurrijke Nikes) dan ben je vast erg blij.
Condors hebben we op één dag tijdens de Salkantaytrek gezien, ze waren een beetje ver weg en misschien kwam het daardoor, maar ik vond het niet zo bijzonder.. :S Oh en op cocabladeren kauwen is idd best leuk, of het tegen hoogteziekte helpt moet ik maar geloven want daar heb ik gelukkig nog geen last van gehad.
Heit, k zal de foto´s bewaken met men leven tot ik terug ben ;) en ja, we zijn ook op de drijvende eilanden geweest. men zegt dat het lijkt op op een waterbed lopen, maar ik vond het nog steviger voelen. Wel een hele ervaring, alleen dus véél te toeristisch. Sas zegt nog wel tevreden over me te zijn.. moet alleen niet veel erger worden ;) Zou niet weten hoe dat mogelijk is.. doe al zo m´n best om ´r te irriteren :p
Btw Joke, het weer hier is ontzettend anders dan tot nu toe in peru. Zitten nu nog maar op 250 m boven zeeniveau, in de tropen, dus ontzettend warm en heel erg vochtig.. tempo aanpassen dus. We hopen vannacht wel redelijk normaal te kunnen slapen.
Nou, ben weer veel te veel vergeten op te schrijven, maja, moet ook wat over houden voor als ik weer thuis ben. hasta fuego... tot later!!

• 26 Juli 2008 - 07:38

Joke:

He Patje,
    wat weer een lekker verslag. Wat lullig voor Saskia. Nierstenen daar ben ik echt specialist in. Je weet dat ik van mijn 15de tot en met 37ste door kolieken ben geplaagd.Ik raad jullie aan bij een apotheek buscopan te halen. Mocht ze weer een koliek op voelen komen dan kan ze de pijn keren en het werkt vaat verwijdend. Geloof me als het niersteen aanvallen zijn dan werkt dat echt. Ik heb ze nog steeds in de koelkast. Door het vele lopen is die steen ook aan de wandel geraakt. Super pijnlijk, tijdens een aanval niet drinken hoor want hij kan de urether afsluiten en dan beschadig je je nier.
    Ik ben ook echt benieuwd naar de foto's.
    We hebben hier 2 dagen heel mooi weer gehad.Dus je snapt het wel.....grrr
    Ik hoop dat jul;lie nog een mooie 3 weken hebben en voor Sas sterkte!!liefs Jokexx

• 26 Juli 2008 - 15:38

Nyn:

willy champi xD
    hahahahahahhahahahahaha :P
    lekker geloofwaardig als arts (A)

anyway, ben ingeloot zo ongeveer voor haarlem, heb geen nikies maar pumaas, maar wel lekker gekleurd (H) verder heb ik mn rechterarm gekneusd, bij van dijk studieboeken tussen 2 rolcontainers met boeken an 350 kilo klem gezeten, dus ik heb ook weer wat meegemaakt. nog 3 weken van dijk overigens, yeah, kan ik aftellen dat ik daar klaar ben en mn backpack jack broer weer terug zie(H)

ohja, en hier is het niet mooi weer, maar f*cking benauwd, en vochtig, ranzig weer dus...

en onthoud, een augurk is geen komkommer;)

hasta la pasta, je zusje nyn

• 27 Juli 2008 - 14:47

Mem:

Hey Patrick, Dat je ziek was geweest maakte ik op uit het feit dat je te snel water had gedronken en toen alles er uit kwam. Maar is niet belangrijk. Maar je hebt wél weer veel meegemaakt en gezien! Sneu dat Saskia nierstenen heeft, hopelijk houden ze zich voor de rest van de reis rustig. Geniet maar lekker verder, dan doe ik het ook. Het is hier gisteren héél erg te keer gegaan. Vreselijk veel bliksem en donder en nog een inslag hier vlakbij ook. Daardoor werd er een hennepkwekerij op zolder ontdekt. Mooi sneu hoor. Ik wens je nog een heel fijne voortzetting van de reis en geniet van je verslagen.xxxmem.

• 27 Juli 2008 - 15:22

Anna Stoelwinder:

Hey pat!!
    Wat een tocht zeg! Wauw!
    Wist helemaal niet dat je een backpakers reis aan het maken was!
    igg lijk je ontzettend veel plezier te hebben en ervaringen op te doen :)
    Goede zaak, haha!

Hier werkende in the uk en over 2 weken naar Taiwan om daar 3 weken rond te trekken.. (ook de warmte in :)

anyway, benieuwd naar je volgende verhaal!
    Hou je taai en have fun :)

Ciao,

Anna

• 27 Juli 2008 - 23:03

Patrick:

FF een kort berichtje vanuit de backwatertown Puerto Maldonado: ze laten je hier motoren huren zonder rijbewijs xD hoewel wij dat de afgelopen 2 dagen natúúrlijk niet hebben gedaan... ahum... :p
    Verder is mij een prostituee aangeboden die ik natúúrlijk heb aangenomen... ahum... :s
    De politie is dan ook typisch latijs-amerikaans, de ene loopt meteen met je mee en probeert de boel te regelen, spreekt vervolgens met je af om niet op te komen dagen. Waarna 2 andere agenten denken dat je het hebt opgezocht en jou bijna in de bak gooien... hmm.. wel een belevenis. En zit ik geloof ik aan de dunne, hetgeen vást niet komt door het héérlijke ijs dat ze hier maken. Enfin, hopelijk krijg ik morgen alsnog mijn (schone danwel vieze) was terug van de wasserette, anders is het ook zo sneu voor Sas (stank en zo)
    Nyn, wat kutti van je rechterarm!! Hoop dat het niet teveel pijn doet. En Jo, heb je tip doorgegeven aan Sas, maar een erg goede patient is ze niet :p
    Anna, ga je btw ook een inet dagboek bijhouden? Kan ik je ook volgen als je het oosten onveilig gaat maken :p
    Los Ballos!!

• 28 Juli 2008 - 13:10

Gre:

hai hai Pat,
    nu eindelijk ook jou.nu gevonden yeee!:)leuk om jou verhaal te lezen kan ik checken of sas niets zit te verzinnen en andersom ghehehe;) Ik zie het voor me hoe je loopt te genieten met je cowboy-hoed en rugzak volgeladen. Echt een topprestatie dat je in je uppie toch tot het topje van de berg bent geklommen, lekker zweten:D ik volg je verhaal maar kijk echt ernaaruit je fotos te zien, maar vooral naar alle wilde verhalen!veel opschrijven he!!! indianapatrick houd je taai daar en geniet er helemaal van saampjes met sas, tschüss groetjes ;)

• 12 Augustus 2008 - 17:54

Nyn Met Rolberoerte:

moest dat nou, die foto van die ranzige spin?! blij dat ik er niet bij was (A)